Saturday 13 September 2014

Pemakanan Yang Mampu Kawal Tekanan Darah Tinggi

Pemakanan yang sihat dan seimbang boleh membantu kawalan Darah Tinggi dengan baik. Darah Tinggi sering terjadi tidak kira usia.Faktor gaya hidup yang tidak sihat selalu mengundang kepada sesuatu penyakit. Tidak kira usia muda ataupun tua.Dengan makan segera, berminyak, kolestrol tinggi, berasid,banyak perisa dan bermacam-macam lagi lah.



Tekanan Darah Tinggi ini boleh di kawal, dan ianya sukar untuk di ubati. Kalaulah berjumpa dengan mana-mana doktor, dia sering berpesan supaya selalu makan ubat yang di beri dengan mengikut jadual yang diberi. Kalau terlebih makan ubat jadinya tekanan darah rendah pulak..... kalau tidak makan pulak jadinya tinggi pulak.....

Oleh itu, kawalan pemakan ye....di samping mengambil sebarang ubat atau supplement tambahan..hari ini saya ingin berkongsi sedikit pemakanan yang sihat untuk kawalan darah tinggi

Coklat

Coklat diletakkan pada kedudukan tertinggi dalam blog saya ini kerana ianya adalah makanan yang sangat digemari orang ramai.Hanya sahaja coklat yang dimaksudkan di sini bukan coklat yang berasa manis yang kerap anda makan itu. Coklat yang dimaksudkanya adalah coklat pekat (Dark Chocolate)

Coklat hitam yang belum di tambah zat pemanis atau pewarna yang mengandungi flavonoid tinggi. Flavonoid ini mampu menghasilkan nitrit oksida yang berfungsi untuk menguatkan otot-otot di sekitar saluran darah sehingga aliran darah ke semua organ dapat dilancarkan.Apa yang akan terjadi apabila semua organ mendapat aliran darah yang cukup?? Tak perlu bimbang akan risiko stroke atau jantung.

Bayam

Kandungan magnesium yang tinggi yang bermanfaat untuk mengurangkan tekanan darah tinggi. Tidak hanya itu, ada pula folic yang mampu melindungi tubuh daripada bahan kimia yang membahayakan kesihatan. Namun, bayam tidak baik untuk di makan terlalu kerap kerana boleh meningkatkan risiko asam urat.

Kuaci, (Bunga Matahari )

Kuaci mengandungi magnesium dan phytosterols yang ada di dalam biji bunga matahari mampu mengurangkan kadar kolestrol dalam darah. Malangnya, tidk semua biji kuaci mampu menormalkan tekanan darah tinggi.Anda perlukan kuaci yang segar yang bebas garam.

Pisang

Pisang mengandungi kalium yang sangat tinggi, kerana ianya mampu menstabilkan tekanan darah tinggi. Cukup satu pisang sehari sahaja ye...

Kacang-kacangan

Soya, kacang tanah, almond, kacang merah dan semua jenis kacang lah.. mengandungi magnesium dan potasium. Dua bahan ini terbukti untuk menurunkan tekanan darah tinggi.

Akan tetapi, janganlah mengambil salah satu makanan di atas ini secara berlebihan kerana ia boleh mengakibatkan buruk kepada organ tertentu. Contohnya.... PISANG, anda mengambilnya terlalu banyak dalam sehari. Mungkin tekanan darah tinggi bukan ancaman bahaya bagi anda, tetapi buah pinggang harus bersedia untuk menerima kesan buruk dari tingginya kalium iaitu Batu Buah Pinggang.

Untuk menstabilkan tekanan darah tinggi, makanan tersebut digubakan secara " kudapan " sahaja ataupun makan secara bergilir-gilir ye...
Sumber

Di samping mengamalkan pemaknan yang sihat, kalau berminat ingin mencuba supplement tambahan. Bolehlah hubungi saya, dan dapatkan dengan harga yang berpatutan.



FaceBook : Qaseh Amani
Sms/whatsapp: 017-6124528
Cod : Gemas, Segamat, Tampin, Bahau, Palong dan penghantaran ke seluruh Malaysia
* Ptoduk ini bukan bertujuan untuk mendiaginos, merawat, mencegah, menyembuh pelbagai penyakit*
* Jika merasai maklumat ini manfaat, jangan lupa klik google+1 :-) *


0 comments:

Post a Comment