Thursday 13 February 2014

ESP MEMBANTU KURANGKAN GASTRIK

Apa yang anda perlu tahu mengenai penyakit gastrik @ gastritis ?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,sewaktu saya bekerja di Klinik Swasta. Banyak yang telah saya pelajari tentang pelbagai penyakit salah satunya ini, Gastrik. Kalau di klinik biasanya akan di beri rawatan doktor dahulu.Ubatnya biasa sahaja,tapi kalau kita lambat makan tidak mengikut jadual, Gastrik ini akan kembali.

Penyebab sakit perut yang biasa terjadi di kalangan orang dewasa adalah penyakit gastrik @ gastritis. Apakah gastritis? Bagaimana seseorang boleh mengidap sakit gastritis? Adakah penyakit ini berbahaya? Apakah langkah yang perlu di ambil bagi mengelakkan penyakit ini? Itu mungkin persoalan-persoalan yang bermain di fikiran seseorang apabila dimaklumkan oleh doktor punca sakit perut yang dihadapi olehnya adalah gastik. 


Apakah gastritis?
Gastritis terjadi akibat dinding permukaan di dalam perut seseorang individu itu telah terhakis oleh asid gastric iaitu asid yang dikeluarkan oleh perut untuk mencernakan makanan. Hakisan pada permukaan dinding perut ini bukan berlaku dalam masa sehari malahan mungkin mengambil masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun sebelum seseorang itu mengalami symptom/tanda-tanda sakit perut di bahagian ulu hati. Antara tanda-tanda penyakit gastric/gastritis:

(a) Sakit ulu hati
(b) Rasa mual
(c) Rasa perut kembung
(d) Kemungkinan pesakit juga akan muntah

Adakah penyakit ini berbahaya?
Penyakit gastrik / gastritis di peringkat awal tidak begitu berbahaya, namun jika pesakit tidak mengambil langkah-langkah pencegahan, keadaannya boleh menjadi semakin serius iaitu boleh menyebabkan muntah berdarah.

Apakah punca penyakit gastritis /penyakit gastrik
Antara punca penyakit gastritis adalah:
(a) Pesakit tidak menjaga waktu makan dengan betul atau skip meal
(b) Tekanan/stress
(c) Pengambilan ubat-ubat penahan sakit seperti ponstan dan voltaren dalam jangkamasa yang panjang
(d) Sejenis kuman iaitu Helicobacter Pylorii
(e) Merokok


Secara semulajadi, apabila badan memerlukan makanan, signal akan dihantar ke otak dan otak akan menghatar signal ke bahagian perut untuk merembeskan asid gastric. Jika tiada makanan di dalam perut maka asid gastrik tersebut akan menghakis permukaan dinding perut. Kejadian ini akan berulang-ulang, lama-kelamaan permukaan dinding perut akan menipis dan apabila sampai ke tahap itu pesakit akan mengalami sakit di bahagian ulu hati.

Selain daripada itu, merokok, pil penahan sakit dan Helicobacter Pylorii akan menghakis permukaan dinding perut secara sedikit demi sedikit. Ketiga-tiga bahan ini akan memberikan risiko kepada seseorang untuk mengidap penyakit gastritis.


Bagi tekanan/stress pula, apabila stress berlaku, asid gastric akan dirembeskan di dalam perut dan ianya boleh menyebabkan gastritis dalam jangka masa yang panjang.


Lihatlah testimoni ini, bagaimana Set shaklee boleh membantu



Set Mighty 3 Gems ini terbahagi kepada 3 jenis iaitu Esp, Meal Shakes dan Performance Drink.
Set ini amat sesuai bagi mereka yang sibuk bekerja kerana ianya menberikan tenaga yang cukup, boleh elakkan daripada Gastrik selalu..

Esp adalah bahan asas untuk masalah Gastrik ini, Bagaimana Esp boleh membantu ?

Energising Soy Protein(ESP) adalah protein berasaskan soya yang mana mampu memperbaiki sel-sel baru di dinding perut. Ia juga untuk menstabilkan hormon badan dan meneutralkan keadaan asid dalam perut..
Kandungan gas dalam perut meningkat apabila tiada makanan dalam perut untuk diproses. Protin bersifat lebih kompleks berbanding carbohidrat dan kekal lebih lama di dalam perut. Pengambilan 3 kali sehari, sesudu setiap kali mampu merendahkan risiko gastrik. Kerana itu beribu penghidap gastrik yang mengamalkan ESP dah bebas dari gastrik.


Jom kita baca testimoni ini dengan amalan ESP :




Ulser peptik boleh berlaku pada 4 bahagian di dalam badan iaitu pada:
  • duodenum iaitu bhg pertama usus kecil ( dipanggil duodenal ulcer)
  • perut (dipanggil gastric ulcer)
  • esofagus (dipanggil esophageal ulcer)
  • Meckel's diverticulum (dipanggil meckel's diverticulum ulcer )

  • punca utama adalah keradangan lapisan perut yg disebabkan oleh bakteria Helicobacter pylori..
  • ubat anti keradangan bukan steroid (non-steroidal anti-inflammatory drugs)- ubat ini menghalang tindakan cyclooxygenase 1 (enzim di dlm perut yg berperanan utk menghasilkan prostaglandin dimana prostaglandin berfungsi sebagai pelindung pd lapisan perut)
  • merokok merupakan slh satu punca berlakunya penyakit ini tetapi merokok shj tidak begitu berisiko utk mendapat ulser peptik melainkan seseorang itu juga menghidapi jangkitan Helicobacter pylori.
  • diet yg mengandungi makanan pedas juga merupakan slh satu faktor
  • gastrinomas (zollinger Ellison syndrome) adalah ketumbuhan atau tumor yg jarang berlaku tetapi boleh menyebabkan kewujudan ulser dan ulser tersebut amat sukar utk dipulihkan
Sebelum ini semua berlaku,baik kita mencegah dan amalkan ESP.
Dengan pembelian dari saya, anda akan berjimat sebanyak RM 65.
Walaubagaimanapun anda boleh mencuba ESP dahulu untuk berjimat sikit,
saya tiad paksaan dalam semua ini, hanya membari yang terbaik
Seandainya memerlukan tenaga lebih, boleh menanbah Meal Shakes dan
Performance Drink.


Boleh hubungi saya di :
FaceBook : Qaseh Amani
Sms/ Wechat : 017-6124528

0 comments:

Post a Comment